NewsSport
esports

NASA presenterar sin vision för en permanent månbas

Mänskligheten är redo att återvända till månens yta, och NASA har nu presenterat sina långsiktiga planer för att basen ska byggas där.

Verksamheten är en del av Artemis-programmet, som är avsett att fungera som en språngbräda för framtida forskning. Planen är att etablera basen nära månens sydpol, där man hoppas hitta betydande mängder is. NASA ser dessa resurser som avgörande för att producera syre och raketbränsle direkt på plats.

Basen kommer att byggas i flera etapper under flera år. Den inledande fasen kommer att involvera obemannade rymdfarkoster och rovers, följt av infrastruktur såsom kraftsystem, kommunikationsnätverk och fordon för längre resor över månens yta.

En talesperson från Nasa sade:

"Månbasen kommer att bli Amerikas och mänsklighetens första utpost på en annan himmelsk värld".

Förhoppningen är att detta ska skapa en semi-permanent plats där astronauter kan bo och arbeta under längre perioder. Projektet involverar även privata företag och internationella partners, och NASA hoppas att initiativet ska bidra till flera teknologiska framsteg för mänskligheten.

Originalquelle: www.gamereactor.se →