Carlos Alcaraz är tillbaka på träning, och Murcian-spelaren har lagt upp en video där han tränar... med vänster hand. Alcaraz är högerhänt och ådrog sig en skada i handleden som höll honom borta större delen av grussäsongen, och som också kommer att göra att han missar Wimbledon senare denna månad, med sikte på en (optimistisk) återkomst till US Open och USA-turnén i augusti.
Om han är högerhänt, varför träna med vänster hand? Den uppenbara anledningen är att, även om han inte kan använda höger hand än, måste han hålla sig i form, men det finns mer än så. Under sin träningssession svingar han faktiskt höger arm för att öva rörelsen, även om han inte kan hålla racketen med den handen och returnerar bollen med racketen i vänster hand.
Enligt Punto de Break använder Alcaraz tekniken som kallas "cross-education", ett neuromuskulärt fenomen där träning av en lem kan hjälpa till att bibehålla eller förbättra styrkan, koordinationen eller aktiveringen av den motsatta lemmen, även om den inte tränas direkt, genom att stimulera nervsystemet.
Carlos Alcaraz är tillbaka i träningen med vänster hand, och det finns en anledning till det
Originalquelle: www.gamereactor.se →